A zuzmók úttörő növények. Az elsők közt jelennek meg a kopár sziklákon, törmeléken, legyőzik az élettelen világot. Savaikkal megbontják az ásványok térrácsát, humuszban gazdag termőtalajt készítenek az utánuk jövő fejlettebb, igényesebb növényeknek. Hihetetlenül szívósak. Tűrik a hideget. Tűrik a meleget. Tűrik a szárazságot. Ha kell, több hónapra összezsugorodnak anélkül, hogy végleg kiszáradnának. Az első esőre aztán visszanyerik formájukat, s újra az élettől duzzadnak. Spórával szaporodnak. Ugyanakkor a zuzmó összetett élőlény. Fonalszerű gombák és egysejtű moszatok együttéléséből áll össze a teste. A kapcsolat oly szorossá vált köztük, hogy mind a gomba, mind az alga képtelen már az önálló életre. Kölcsönös előnyökön alapuló együttélésükben (szimbiózisukban) a gombafonalak szívják föl a környezetből a szükséges anyagokat, majd ezekből az alga fotoszintézissel táplálékot készít, melyen aztán megosztoznak. Tekintve, hogy a gomba lebontó élőlény, ad abszurdum a külvilágtól teljesen elszeparálva is létezhetnek (pl. élő zuzmót találtak az Antarktika jegébe fagyva, mely több ezer éve került oda).
Példás ismeretterjesztés.
A fotó magáért beszél, minden tekintetben jónak látom.
A leírás szintúgy, tartalmas, könnyen emészthető.
Igazán ínyemre való e kettős, melyekhez jó szívvel gratulálok!
Ezt most értsem úgy, hogy nem találod a bemutatkozós képet? A galériámban benne van, az a 100. fotóm, a címe: "100-szor is, Sziasztok!" Hamarosan teszek föl még magamról.
Igen, meg úgy alapjáraton a képek nagyon interaktívak, az ember azt bámulja, miközben a tanárt meg sem hallja. Szerintem az a tanár csinálja jól, aki színesíti az előadást képekkel, de nem arra alapoz, mert úgysem lehet róla levenni a szemünket. Van néhány vén róka, akik írásvetítővel adják az anyagot, és jobb is őket hallgatni ilyenkor.
Ha viszont van sok képed ami nem tudod mit ábrázol, szerintem feltöltögethetnéd ide őket. Egyrészt több ember többet tud, másrészt jó játék is lenne.
Hát becsszóra nem emlékszem..illetve még utána is kerestem de semmi:))) szóval kezdem elölről.
A kép. csak érdekes nem hasraesős.. de itt nemis lehet másképpen szép expó remek élesség. A leírás engem itt jobban megfogott. Magam is próbálkoztam ezzel a témával de jutottam előbbre .
Érdekes, ez velem is előfordult, hogy beppattant valami latin név, amiről fogalmam sem volt, hogy anatómia, vagy faj, vagy bármi. Néha még ennyi év távlatából is megesik. (Legutóbb pl. a Tragopogon volt.) A vetítés szerintem nem jó módszer, mert a diák a fotót jegyzi meg, nem a növényt. Az a könnyebb út, én is így tennék. Viszont van egy rakás fotóm, amiről nem tudom, hogy mit ábrázol, na azokat kéne befűzni a powerpointba, hátha valamelyik hallgató megmondaná.
Értem:) Tulajdonképpen a lényeg nem is változik, hiszen felejt az ember, viszont tudni kell hol utánanézni. Én még nagyjából második éve küzdök a tudományos nevek magolásával, de amivel kezdtem, már jórészt el is illant az "akarattal felidézhető" ismeretek közül. Persze a tudatalatti dolgozik...volt egyszer olyan, hogy nyírtam a füvet, kikapcsoltam az agyam, aztán egyszer csak ezt kezdtem el önkénytelenül ismételgetni hogy "Datura stramonium". Mondom mi a fene az...nem ugrott be, még csak annyi sem hogy növény vagy állat. Aztán ránéztem a maszlagra és megvilágosodtam:)
Ez a vizsgamódszer tetszik, nekünk már pówerpoint vetítés volt a vizsgán...aztán mondjam meg képről hogy melyik nyúlfarkfű van ott éppen.
Köszönöm! Nem igazán tudok becsülni, de jóval kevesebb, mint gondolnád. Az is filozófikus kérdés, hogy mi számít fajismeretnek. Amit írtam az biztos nem, az csak elmélet. Kedvenc botanika professzorom egyik mondása volt, hogy a jó tanár az általános összefüggéseken és elveken túl nem a tananyagot tudja, hanem azt, hogy minek melyik könyvben tud utánanézni. Ezt néhányan olyan túlzásba vitték, hogy végül megbuktak. Azonban valahogy így vagyok vele én is. Nagyjából tudom, mi lehet és mi nem, aztán rogyásig vagyok szakkönyvekkel, azok megmondják a tutit. A latin elnevezésekből, mivel nem használom, szinte már alig tudok valamit. Sokszor követem azt a módszert, hogy elkészítem először magát a kívánt fotót, majd csinálok pár doku képet a teljes növényről, levélről stb, hogy aztán könnyebb legyen azonosítani. Persze a közönséges fajoknál ez nem kell. Mondjuk 20 éve még elég jól ment. A Margit szigeten meg a Városligetben vizsgáztunk, a prof bökött egy "dudvára" nekünk meg köpni vágni kellett (Pontosabban ez volt a belépő, hogy vizsgázhass.)
Tanár úr,le a kalappal.A leírás után tényleg más szemmel nézi az ember ezeket az apró növényeket.Én úgy gondoltam,hogy a gombák elődei lehetnek és nagyrészt károsak,de még mindig van mit tanulni.Ja és mellesleg a fotó is nagyon jó.A sárga tetszik,de talán csak a színe miatt,egyébként egyformának tűnnek.
Jó makrótémát találtál. Szépek a színei és a szerkesztése is érdekes így.
Én mindig azt hittem hogy az ilyen növények valamilyen kártevő gombafélék a fák ágain. Most is tanultam mint általában a képeid mellé írt megjegyzésekből.
Hát felénk tényleg nagyon sok van belőlük.
Pl: A Szádvár tanösvény mentén rengeteg. De szinte mindenhol fellelhető.
A leírás a gyönyörű fotó mellett igazán túltesz mindenen.
A színeket igen szép teltre sikerült.
Gratulálok!
Bringas! Hihetetlen reszletes, es mindannyiunknak hasznos leirasod , onmagaban meger egy 5-ost! E leiras mellett a foto pusztan illusztracio. pedig....az is rendben van. Nagyon szep szinei vanna. jomagam mar talalkoztam tarsaikkal, de nem minositettem oket fototemanak. Ha ezt elobb olvasom, mashogy nezek rajuk!
Gratulalok!
Köszönöm a dicséretet, örömömre szolgál, hogy tetszik Neked.
Tényleg ez a játék eszembe se jutott, hogy kinek melyik tetszik jobban. Jó ötlet. (Nekem a sárga tetszett jobban:)
ezt nagyon szépen sikerült megörökítenek, nagyon tetszik, hogy mind a két féle zuzmó éles, gyönyörű színek szép látvány. A (csillagzuzmó jobban tetszik mint a falizuzmó)de igy együtt nagyon jól mutatnak. köszi az olvasmányt is. gratula