Mit keressen:

Hol keressen:

Felhasználói név:

Jelszó:

Bejelentkezve marad



hirdetés



Ötletdoboz 8 - avagy a megújulás első lépései..

Ötletdoboz 8 - avagy a megújulás első lépései..

Vélemények: 411

Megnézve: 4524

Ebéd közben

Ebéd közben (4.33)

Vélemények: 19

Megnézve: 677

Absztrakt

Abszurd

Akt

Állatok

Csendélet

Csillagászati fotók

Digitális manipuláció

Divat

Egyéb

Éjszakai fotók

Életképek

Elkapott pillanatok

Épületek

Feldolgozott fotók

Glamour

Hangulat

Humor

Infravörös felvételek

Koncert-színpad

Légifotók

Makró

Növények

Pályázatok

Panoráma

Portré képek

Reklám

Riport fotók

Sport

Szociófotó

Tájkép

Tárgyfotó

Természet

teszt

Városképek

Víz alatti fotók

Werk fotók

Véletlen

Főoldal / Hangulat / Zord tél


Zord tél

  Zord tél

Fényképezőgép:

Canon EOS-550D

Záridő:

1/80s

Rekesz:

F8

Fókusz:

28 mm

Iso:

ISO 100

Készítés helye:

Európa Magyarország Budapest

daEnar előző képei
Jaj... merre menjek?

Jaj... merre menjek? (-)

Törésmechanika

Törésmechanika (-)

Tima 3

Tima 3 (-)

Tima 2

Tima 2 (1.83)

Tima

Tima (-)

| Még több

Feltöltötte:

  daEnar 

Feltöltés ideje:

2012.01.21 09:59:59

Kategória:

  Hangulat

Átlag:

-

Megtekintve:

575

Betöltve:

819

Feldolgozható:

Igen

Kulcsszavak

D-SLR, kültéri

Zord tél

Vélemények   Legyen a legfrissebb a végén

Szavazat

#12 Írta: daEnar 2012.01.21 20:14:34 www  169 26

Köszönöm szépen! Elég lesz itt és így ilyen formában:)


Válasz hozzászólás
 

#11 Írta: Bringás 2012.01.21 20:10:18   28277 1150

??

Annak minden körülmények közt működnie kell. Ha leírtod az exif adatokat, akkor pl. azt sem tudja milyen obival készült a kép.


Válasz hozzászólás
 

#10 Írta: Bringás 2012.01.21 20:07:24   28277 1150

Itt gyorsabb, és hátha másnak hasznára lesz, de ha levélben is kell, átzavarom mailben is.





Szelektív utóélesítés Photoshopban

A leméretezés során a képek veszítenek az élességükből. Minél nagyobb arányú a leméretezés, annál nagyobb lesz az élességvesztés. Amennyiben az eredeti fotó éles volt, akkor az utóélesítéssel tökéletesen vissza lehet hozni az elveszett élességet, sőt szükség szerint, az eredetinél némileg élesebb kép is előállítható. Ez a leméretezés utáni élesítés az ún. utóélesítés.
A helyzet az, hogy az utóélesítés meglehetősen szubjektív megítélésű dolog. Úgy is mondhatnám, ízlés kérdése, hogy kinek mekkora élességű kép hat tökéletesnek. Amit az egyik fotós jónak vél, azt a másik még élesítené. Azt mindenesetre fontos még az elején leszögezni, hogy az utóélesítés nem csodaszer. Egy életlen fotó, vagy képrészlet semmilyen bűvészkedéssel nem tehető élessé. Az életlen kép rontott, akármilyen csodás pillanatot örökít is meg, ezt tudomásul kell venni.

A másik fontos tény, hogy az utóélesítéssel is könnyű túlzásokba esni. Ennek pedig igen csúnya vége van. Szó szerint. A túlélesített kép szemcséssé, pixelessé válik, gyakran széteső benyomást kelt, a kontrasztosabb képrészek mentén ilyenkor vékony, vonalszerű aurák, vagy kontrasztvonalak jelennek meg. Ne élesíts túl!

A harmadik tény, amit szeretnék leszögezni, hogy az utóélesítés kíméletlenül előhozza zajt. Mindig és kivétel nélkül. Tehát nem árt, ha rendelkezel valami jóféle zajszűréssel.

A Photoshop több módszert is kínál az utóélesítésre. Ilyenek az ún. Unsharp Mask (életlen maszk) illetve a Smart Sharpen (szelektív élesítés vagy intelligens élesítés) néven futó opciók. Mindkettő a szűrők menüpontból érhető el. A csuszkák állítgatásával mindkét esetben látványos eredmény érhető el.

Itt azonban nem ezekről szeretnék szólni, hanem egy harmadik módszerről, a szelektív élesítésről. Ez az egyes képrészek eltérő mértékű élesítését jelenti. Ez sem nehéz, azonban időigényesebb a fentieknél, viszont sokkal szebb eredményt ad. Nem árt tudni, hogy egy kép különböző részletei más-más mértékű utóélesítést kívánnak. Ezért van az, hogy egyetlen kattintással általában nem érhető el kifogástalan eredmény. Mikor a kép egyik részletén pont tökéletes az utóélesítés, akkor egy másik részlet lehet még életlen, vagy épp már túlélesített. Pl. a felhőtlen kék ég, a lombozat nélküli fa ágas-bogas ábrázata, a makrók mosottnak szánt háttere, a ködös, párás képrészletek, vagy tájképnél az ég és a föld találkozási vonala gyakorlatilag semmilyen utóélesítést nem kíván. Viszonylag kevés utóélesítést kívánnak pl. a fák, bokrok lombkoronái, tájképeknél az erdős hegyoldalak, vagy füves mezők, előterek. Erősebb utóélesítéssel mutatnak szépen a felhők, a vízfelszín finom hullámfodrai, a részletgazdag, jól fókuszált makrók főtémái, vagy az épületek homlokzati részei (nem a külső épületszegélyek).
Ahhoz, hogy a kép élesíteni kívánt részei a nekik megfelelő mértékben kerüljenek utóélesítésre, illetve, hogy az élesíteni nem kívánt részek érintetlenül maradjanak, a szelektív élesítést kell használni.
Így csináld:

1. Végezz el minden szükségesnek vélt utómunkát, retusálást, stb.

2. Méretezd le a képet a kívánt nagyságúra. (De ne tömörítsd még.) Fontos, hogy a képet eredeti méretben, 100 %-os nagyításban nézd a monitoron. Ezen ne is változtass a munkafolyamat során.

3. Készíts rétegmásolatot a képről! Legtöbbször elegendő egyetlen réteg, nem kell túlbonyolítani. Persze ha kell, több rétegmásolatot is létrehozhatsz. Annyi rétegmásolatra lesz szükséged, ahány eltérő utóélesítést szeretnél a kép egészén alkalmazni. Ha csak egyet, akkor egy, ha többet, akkor több.
Ha több rétegmásolattal dolgozol mindegyiken egy-egy eltérő mértékű utóélesítést hajtasz majd végre. Célszerű a rétegeket aszerint elnevezni, hogy melyik képrészletet akarod élesíteni általuk. (Pl. lombkorona, felhők, mező, víz, szirom, stb. Ennyi persze nem kell, két réteg általában bőven elég, egy az erősebb, egy a gyengébb utóélesítés céljára.)
A legalsó eredeti réteg automatikusan a háttér vagy háttérszín (Backround) néven fut majd. Ezt hagyd érintetlenül! Mindig a rétegen dolgozz, a háttérhez ne nyúlj! Ha valamit végérvényesen elrontasz, csak a réteget kell majd törölni, s az eredetiről pedig készíthetsz egy újabb réteget. Az egyszerűség kedvéért legyen most csak egy réteg.

4. Válaszd a menüből a következőt: filter/sharpen/sharpen (szűrők/élesítés/élesítés). Ennek hatására jó alapos élesítést kap a réteg. A látvány valószínűleg csúnya lesz, mert minden bizonnyal túl élesedik. De ez most nem baj, jelenleg épp ez a szándékunk, bármilyen furcsa, egy túlélesített réteg létrehozása. Ha azonban véletlenül pont jó lesz, akkor szerencséd van, elkészültél. De ez ritkán fordul elő. Még ritkább eset, hogy még mindig életlennek találod a látványt. Ha így van, vond vissza az élesítés parancsot, és helyette ugyanebből a menüből a Sharpen More (további élesítés vagy erősebb élesítés) opciót válaszd. Ez aztán brutális módon túlélezi a képet. Azonban ezt csak végső esetben ajánlom. Tekintve, hogy már leméretezés után vagyunk, az egyszerű élesítés paranccsal is bőven elérhető a túlélesítés.

5. Most finomítsd tökéletesre a túlélesített réteget! A réteg neve fölött találsz egy csúszkát Opacity (átlátszóság) névvel. Alaphelyzetben az értéke 100 %, vagyis a réteg teljesen átlátszatlan, maximálisan takarja az alatta levő eredeti hátteret. A csúszka mozgatásával csökkentsd az értéket tetszés szerint. Ezáltal az élesített réteg egyre átlátszóbbá válik és egyre nagyobb arányban tűnik át az alatta fekvő módosítatlan (élesítetlen) eredeti háttér. Minél átlátszóbbra állítod a réteget, annál kevésbé fog érvényesülni az élesítés hatása, mígnem megtalálod azt a helyzetet, amikor a túlélesítés megszűnik, s tökéletesen éles lesz az élesíteni kívánt képrészlet.
A réteg neve fölött van egy másik csúszka is Fill (kitöltés) névvel. Ennek kicsit más az alapfunkciója De esetünkben ez is használható, együtt mozgatva a másikkal még finomabb, még pontosabb élesség beállítás érhető el.

6. Töröld le a réteg fölösleges részeit! Értsd: Ha az egész képen csak egy virágot akartál utóélesíteni, akkor a többi rész fölösleges. Vagy, ha a felhőket, esetleg a víz hullámfodrait utóélesítetted, akkor az ezen kívüli képrészek lesznek fölöslegesek. Töröld le továbbá az esetlegesen még mindig túléles képrészleteket, pl. a kontúrosodott faágakat, a horizontvonalat, stb.
A radír eszközzel, megfelelő ecsetméretet és peremet választva könnyen törölhetsz. De megoldhatod kijelöléssel és a „delete” gomb használatával is. A módszer lényege, hogy a törölt részek helyén az eredeti élesítetlen háttér fog látszódni, kikandikálni. Ettől válik szelektívvé az élesítés, mert csak ott marad meg, amit nem törölsz.

7. Ha van még olyan részlet a képen, amely számára nem megfelelő az az utóélesítés, amit alkalmaztál, akkor ugorj vissza a 3. pontra, hozz létre egy további réteget és ismételd meg a többi lépést is. Eközben célszerű kikapcsolni az előzőleg élesített réteg láthatóságát, hogy az ne zavarjon.

8. Ha kell, szűrj zajt. Azon a rétegen szűrd, amelyiken szükséges. Ezáltal a zajszűrés is szelektívvé válik, mert csak arra képrészletre lesz hatással, amelyiknek a rétegén alkalmazod. (Pl. makró esetében célszerű megoldás, hogy a háttéren szűröd a zajt. Az élesített rétegen, ahol a főtéma is van nem szűrsz, ha nem muszáj.)

9. Egyesítsd rétegeket! Menü: Layer/Merge Down (réteg/rétegek egyesítése) Ez minden réteget egyesít. Vagy, Layer/Merge Visible (réteg/ láthatók egyesítése). Ez csak azokat a rétegeket egyesíti, amelyeknek be van kapcsolva a láthatósága.

10. Tömörítsd a képet a feltöltési limitre.

Ha nem tudod, hogy valamelyik pontot hogyan kell megcsinálni, vagy egyéb kérdés van, tedd föl.


Válasz hozzászólás
 

#9 Írta: daEnar 2012.01.21 20:03:13 www  169 26

Szia Bringás! Természetesen érdekel, de megtennéd, hogy inkább emailben? Köszi! És köszönöm a véleményedet :)

email: madarinorbert@gmail.com


Válasz hozzászólás
 

#8 Írta: Roland78 2012.01.21 19:59:21   269 5

Igen, de nekem csak nikon obi-val müszik valamiért :S


Válasz hozzászólás
 

#7 Írta: Bringás 2012.01.21 19:58:18   28277 1150

Végül, de nem utolsó sorban a képről: A hideg színvilága nagyon jó, a vignett pedig nagyon nem jó. A kompozíció elő- és középtere klassz, a háttere kevésbé tetszik. Az élességgel kapcsolatban pedig az a véleményem, hogy jó ez így, ennek a képnek pont ennyi kell, még élessebben már nem volna szép.
További szép fotonokat!


 

#6 Írta: Bringás 2012.01.21 19:54:33   28277 1150

Leméretezéskor minden kép veszít az élességéből. Ezért leméretezés után egy finom utóélesítés szükséges. Ha az eredeti éles volt, akkor tökéletesen visszahozható.

Ha érdekel részletesen is, akkor bemásolok ide egy kétoldalas dokumentumot, hogy miként kell csinálni PS-ban:))


Válasz hozzászólás
 

#5 Írta: Bringás 2012.01.21 19:50:23   28277 1150

Nem rossz módszer, amit írsz.

Azonban az utólagos vignett sokkal egyszerűbebn is megoldható. PhotosopCS5: szűrők / lencsekorrekció / egyéni fül és aztán már lehet is huzogatni a vignett csúszkát:))

Egyéb PS verziókban is megvan.


Válasz hozzászólás
 

#4 Írta: alalat 2012.01.21 10:39:15 www  10883 854

Szia!
Mikor a kész képet leméretezem a képet, mindjárt veszít az élességből.Akkor csinélok egy utóélesítést a PS-ben szűrők-élesítés-élesítés persze rétegen és ha túl sok akkor az összhatáson visszaveszek ahol egyáltalán nem kell kiradírozom.Ekkor elmentem, de a mentést már úgy adom meg, hogy beleférjen a 350-600-1200-ba.
Nekem tetszik a felvételed nagyon jól visszaadja a hideget.
Üdv:alalat


 

#3 Írta: Roland78 2012.01.21 10:34:09   269 5

A vignettáláshoz rajzolj egy kört (Photoshop) egy új rétegen az elipszis eszközzel - majd a kijelölés megfordítása (Select inverse angolul) lágyítsd a széleit (Kijelölés-módosítás-lágyítás) minél nagyobb értékkel. Ezután töltsd ki feketével és utána az átlátszóságot a rétegen az igénynek megfelelően vedd vissza.
Esetleg egy rétegmaszkon még módosíthatsz itt-ott, ahol sokat érzel a vignett-ből.
A tömörítés, kicsinyítés terén:
- ha kész vagy minden utómunkával, akkor vond össze az összes réteget, majd igazítsd méretre (sztem 1000x800-as kép már jól mutat ezen az oldalon) - Ennél a képnél 1000x630 - de akár lehet 800x500 is lehet.
A mentésnél válaszd a mentés web-re funkciót.
Ha a feltöltésnél minden adatot pontosan meg tudsz adni (hogy a fotós kollégák tudjanak segíteni) - expo,rekesz,iso stb. - akkor vedd ki a metaadatok résznél az exif adatokat (30-40 kb nyerhető vele). A minőségnél pedig addig játsz a csúszkával, amíg az alsó résznél a file méret <350 kb körül érteket mutat.
70% alán nagyon nem szabad menni, mert akkor már a pixelvesztés,tömörítés "hazavágja" a képet.
Esetleg küld el a nyers képet és csinálok belőle egy tuti kis képet :)
Plusz mail-ben meg tudom mutatni (kis képekkel) a tömörítéses lépéseket.


Válasz hozzászólás
 

#2 Írta: daEnar 2012.01.21 10:22:35 www  169 26

A vignettálás szándékos volt, olyan hatást akartam, hogy még jobban beleélje magát a néző (szem hatás). Élességből vesztett, mikor le kellett redukálni 350kb-ra a képet. Esetleg erre tudnál valamiféle megoldást javasolni? Mert ugye eléggé ront a minőségen, mert alapból 700kb körüli egy 1024 felbontású kép.
Megfogadom a tanácsodat, hamarosan visszatérek a helyszínre.


Válasz hozzászólás
 

#1 Írta: Roland78 2012.01.21 10:09:59   269 5

A vignettálás nem lett vmi jó - ha szándékos volt.
Ha meg nem, akkor javítandó szerintem.
Élesség nagyon nincs benne, hacsak nem a tó befagyott vize, de ott meg elveszik.
A vágás nekem nagyon szűk, pedig az elgondolás jó lenne.
Szépen dől a fa, a tó főlé és a partból is hagytál benne.
Újrafotózandó, mert így nagyon esetlen.


 

hirdetés




Jelölj minket ismerosnek a FaceBook-on!


Tudtad, hogy a képhez kapcsolódó adatokra rá is kereshetsz?

Vagy használd az összetett keresést !

***Képek az alábbi fényképezőgéppel:

Canon EOS-550D


Legkevésbé értékelt képek az elmúlt hét napból
0.1006 mp  (1) Copyright ÁSZF - Adatvédelem  Elérhetőség   Médiaajánlat