nem is feltételeztem rólad, hogy elloptad volna, tehát ilyen gondolat nem volt bennem, csak egyszerűen nem is értem, hogy harmadjára látom ugyanazt a képet, és teljesen ugyanaz a szerkesztés, kompozíció, és ez az erős kontrasztos, tónus nélküli ff kidolgozás :)
mindenesetre, én nyomok rá egy 5-öst neked, mert az kép harmadjára is brutál jó :)
Szia Gergő, De hogy haragszom, hasonló képet én is láttam másik oldalon, de az én képem egyik sem az. A felvételt igazolni is tudom, párommal együtt jártunk a Kelenföldi pályaudvarnál és ő vette észre, hogy ez egy jó téma. Egyébként tényleg szembetűnő jelenség. Köszönöm, hogy észrevételezted. Üdv.Ili
Ne haragudj, hogy ilyennel támadlak le, de én ezt a képet, pont ugyanígy, pont ebben a kidolgozásban láttam már valakitől... sőt több valakítől is, és ott is a másodiknál fenn állt a gyanu a másolásra... de egyik sem Te voltál.
Hogy lehet ez? Vagy ez ennyire szembetűnő jelenség?
A kidolgozás is ugyanaz, ezért furcsállom.
Szia Tamás, Köszönöm, nagyon kedves tőled, az ötletet sajnos nem tudom kivitelezni, mert ilyen jellegű faliórám nincs. Most per pillanat nagyon örülök, hogy a fotóm a hét és a hónap legjobbja lett. Üdv.Ili
Ili, tudod mi jutott eszembe? Ki lehetne nyomtatni jó nagy méretben, a mutatókat lefotosoppolni, mögétenni egy óraművet mutatókkal, majd okosan bekeretezni. Lenne egy egyedi, működő faliórád. :)
Az aranymetszést esztétikai értéket hordozó, tökéletes arányként tartják számon. Az aranymetszés arányossága ezért művészetben gyakran jelenik meg, de a természetben is sokszor előfordul. Az aranymetszés szabályára épülő dolgok harmóniát és szépségérzetet váltanak ki a szemlélőjükből, az emberi agy valamiért szépnek látja az aranyarányt. Az aranyarány képes természetes egyensúlyt teremteni a szimmetria és az aszimmetria között. Az aranymetszés arányait tartalmazó formák nagy esztétikai értékkel bírnak, számos területen (pl. a tipográfiában vagy a fényképészetben) alkalmazzák őket, de aranymetszési arányok találhatók számos ókori épületen, vagy középkori és reneszánsz képzőművészeti alkotáson. Ez az arány felismerhető például az emberi testen vagy csigák mészvázán is. Valószínűleg ez is közrejátszik abban, hogy szépnek találjuk az említett dolgokat. (lásd 2. és 3. kép.)
(Érdekes, hogy az ókori pithagoreánusok - Pithagorasz és követői - akik szerint a valóság matematikai alapokon nyugszik, az aranymetszésben a létezés egy alaptörvényét vélték felfedezni.)
És most lássuk a lényeget. A matematikai definíció szerint két rész akkor aránylik egymáshoz az aranymetszés szabályai szerint, ha a nagy rész (a) úgy aránylik a kisebbhez (b), mint az egész a nagyobb részhez.
(lásd az 1. képet)
Kissé időigényes módszer a pontos aránypárok számolgatása. Helyette sokkal egyszerűbb a képszéleket nyolc-nyolc egyenlő részre osztani. Majd függőleges és vízszintes irányban is vonalakat húzni a következő beosztás szerint: 3-2-3 egység. E vonalakat aranymetszeti vonalaknak hívjuk, a vonalak találkozási pontjai pedig az aranymetszeti pontok. Természetesen ez a módszer nem ad tökéletesen precíz eredményt, hiszen az aranymetszés aránya a valóságban egy végtelen (irracionális) tört szám. Az itt ismertetett "nyolcadolási" módszer pontossága két tizedesnyi, vagyis egy 10 x 15 cm-es fénykép esetében 1 vs. 1,5 mm pontosságú, ami a fényképezéshez tökéletesen megfelel.
A harmadolók metszéspontja nem egy tökéletes aranymetszés ugyan, de viszonylag közel van hozzá. A harmadolás olyan, mint a magyar narancs: kicsit hóka, kicsit savanyú, de a miénk. És különben is, gondoljunk bele: ha nem tudjuk kiszámolni magunkban, hogy hova is esik az a fránya aranymetszés (márpedig nem tudjuk) akkor jó lesz a harmadolás is. Ezért aztán harmadoljunk bátran! Ám ha még esztétikusabbat, a tekintetnek szebbet szeretnénk, akkor: aranymetszés!
Igen ám, de hogy lehet ezt a legegyszerűbben elérni? A legkönnyebb dolga azoknak van, akiknek a gépváza (elektronikusan, vagy a mattüvegbe rajzolva) megjeleníti az aranymetszést, s a fotósnak csak egyszerűen oda kell helyeznie a témát. Érdemes megnézni a gépváz menüjét, elég sok masina képes erre az élőkép funkcióban. Akiknek ez a lehetőség nem adott, azoknak az aranymetszést a gyakorlati fotózásban úgy a legegyszerűbb elérni, hogy a harmadolási szabály szerint, de kissé bővebben komponálnak, majd a számítógépen egy precíz vágással a harmadolóból az aranymetszetbe helyezik át a témát.
Az aranymetszés szerint tehát egy kompozíció két része akkor aránylik tökéletesen egymáshoz, ha a kisebb rész úgy aránylik a nagyobbhoz, ahogyan a nagyobbik aránylik az egészhez.
Az aranyarány matematikailag egy irracionális szám: 1,618 033 988 749 894 848 204 586...
Az arany arány kifejezést egy olasz természettudós, Fibonacci (kb. 1170-1250) munkája alapján ismerjük. A Fibonacci számsor törvénye az, hogy mindegyik szám az előtte lévő kettőnek az összege, és az egyestől indul ki.
Szia Csaba, Köszönöm az értékelést és a szavazatot is, örülök, hogy elnyerte a tetszésedet. Egyébként én is jobban szeretem a magyar nyelven írott címet, de TE tökéletes címet találtál, amit gyorsan ki is javítottam, köszönöm szépen, pedig mennyit törtem a fejem, hogy a kép témájára való cím legyen, de valahogy nem találtam rá megfelelőt. Üdv.Ili
Szia Éva, Köszönöm az értékelést, és igazán örülök, hogy jó véleménnyel vagy róla, igen a vonalak mintha 3 d-ben mozognának, a kidolgozásnál vibrált a szemem is. Üdv.Ili
Szia Tamás, Köszönöm az értékelést, és igazán örülök, hogy ilyen jónak látod. Kicsit tartottam attól, hogy az erős kidolgozás mennyire lesz jó. Egyébként jól láttad a helyszínt, valóban a Kelenföldi vasútállomásnál van az óra, nem csak egy helyen van elhelyezve. Üdv.Ili
Ezt értsem úgy, hogy most a PS CS6-osra célzol? Nekem "csak" CS5 verzió van, annak a vágó eszköze nem tudja az aranymetszést, csak a harmadolást, ezek szerint a CS6-é igen? Vagy a vágóeszközön kívül tudsz más lehetőséget PS-ban az aranymetszés megjelenítésére?
Ha szükséges, egy kép pontosságát mindig a Vágás eszközzel ellenőrzöm, de most véletlen a Nézet funkció a Harmadoláson maradt, pedig mindig Aranymetszésen van nálam alapesetben, szóval köszi az igazítást, nem vettem volna észre. Üdv!
Az én tippem inkább a Déli PU, de majd az Ili megmondja:)
Igazából nem is ezért, hanem az „aranyvonal” szó miatt szerettem volna írni Neked! Az aranyvonalat, vagy az aranymetszést elég gyakran összekeverik a harmadoló vonalakkal, illetve azok metszéspontjával. Ezt most Te is megtetted:) Igaz, hogy közel vannak egymáshoz, de két különböző dolgot jelentenek - az aranyvonal nem a harmadoló! Szemre sem stimmelt az „aranyvonal”, de azért a PS-ban is megnéztem, nos az óra középpontján tökéletes pontossággal halad át a harmadoló vonal. Van egy irományom az aranymetszésről, hogy mit kell érteni alatta. Ha sikerült felkeltenem az érdeklődésedet e témában, akkor szívesen bemásolom ide.
Ritkán fordul elő, hogy az ékesszóló magyar nyelven ne tudnék olyan címet kitalálni, ami jobb lenne holmi idegen nyelvnél - és őszintén szólva jobban is szeretem, ha a képeinknek magyarul van a címe. Most kivételesen mégis úgy érzem, hogy egy angol cím fejezné ki tökéletesen azt, amit ez a kép számomra közvetít. A cím javaslatom: Time is Linear. Magyarul pedig az „Idővonal” elnevezést adnám. Ha bármelyik elnyeri a tetszésed, használd föl nyugodtan.
A képről szólva pedig leginkább az „egyszerű, de nagyszerű” jelzőt használnám, hiszen a kompozíciója kifejezetten nagyon egyszerű, de mégis mélyebb gondolatokra sarkalja a nézőt. A szimmetriára alapozó szerkesztés és a tökéletesen harmadolóra helyezett főtéma igen harmonikussá teszi a kompozíciót. A képen a formák az uralkodók, így a ff kidolgozás maximálisan indokolt és illik is hozzá ez a kontrasztosabb megjelenés. Remek meglátás, kitűnő munka. Egy nk. szavazattal is megtámogatom, hátha még többre is viszi.
További szép fotonokat!
Szia! Húú, ez nagyon jó lett! Szédítő! Rajzolni sem lehet jobbat. Úgy becsapja a szemet, hogy trapéznak tűnik a kép. Nagyon jó, hogy szó szerint fekete-fehér! Gratulálok!
Ez iszonyat, mármint iszonyat jó. :) Mintha a Kelenföldi vasútállomáson láttam volna ezt az órát, mikor Velencére mentem. Nagyon jól illik ez az erős kidolgozás a fotóhoz, a kompozíció szép, az óra pont aranyvonalon. Egyedi darab, nagyon jó észrevétel. Nálam hónap képe. :)