Objektív: Nikkor 70-300 m f:5.6-4.0 Zoom AFS VR
Expozíció kompenzáció: -0.5
sam 2014
Kecskemét, országos diákolimpia, úszódöntők. Szerencsém volt, mert a cél előtt (jobbról már tükröződik a rajtkő a vízben) egy naposabb területen úsztak a középső pályákon, ezen belül sikerült "elkapnom" az úszót.
A holtpontos időpillanat az kecsegtetően hangzik. Ha épp nem vakuzol, mert mondjuk szabadban úszkálnak a gyerekek, akkor lőjj 4-5 kockás sorozatokat. Úgy könnyebb lesz a legjobb pillanatot elkapni. Vakuval szerintem nem fog menni a sorozatlövés, mert addig nem tölt újra.
Köszönöm a véleményedet, különösen jól esett, amit a fejlődésről írsz!
Lecsorgó víz: megnéztem én is az Általad javasolt képeket, és néhány Sport évkönyvet - valóban van ilyen, "lefolyó arcú" is, és teljesen " tiszta arcú" is, bár bevallom, nekem tetszik mind a kettő.
Talán két dologtól függhet: az egyik a mozdulat "elkapása": amikor több sorozatot fényképeztem, akkor rájöttem, hogy az első fázisban az úszó "magával emeli" a vizet, de annak a felületi feszültsége még mint egy "búra" feszül rá (ezt egy hátúszós, a vízből kiemelkedő képen sikerült elkapnom, bár annak még jócskán megvoltak az Általad említett "gyermekbetegségei"). A következő pillanatban a víz lecsorog az arcán (ez van ezen a képen), és a harmadik fázisban az arcról a víz már lefolyt, de az úszó feje még a levegőben van (lányommal, mint illetékessel, megbeszélve: akkor vesz levegőt, mert különben az arcán levő vizet is beszívná és köhögne, és akkor tud igazán körülnézni is [mert ide szemüveg, oda szemüveg, az előtte levő "vízfátyol" addig nagyon torzít]). Ezt a pillanatot kellene elkapni, amikor az arc már tiszta, talán a mozgás is a holtponton van (ezt csak gondolom), vagy éppen elindul a víz felé. Ehhez szerintem elsősorban szerencse kell, mert az exponálást ennyire kiszámítani nem lehet, sok képből lesz lecsorgó és lecsorgott vízű is.
Talán szerepe lehet benne az expozíciós időnek is; elég rövidnek kell lennie ahhoz, hogy "megállítsa" a vizet, ezek szerint az 1/500 elég rövid hozzá. (Ezt csak abból következtetem, hogy a hosszabb expozíció a tájképeken is "selymessé" mossa a vizet - lehet, hogy van egy olyan idő, amikor az arc még nem zavaróan mozdul el, de a víz már elmosódik rajta - ezt nem tudom. (Tagadhatatlanul ez ellen szól, hogy a vakuval "kimerevített" képeken nem látszik; vagy nincs köze az expozíciós időhöz, vagy a vaku "átlövi" ezt a vékony réteget).
Köszönöm, hogy ezen is gondolkodsz - megpróbálok a következő versenyen csorgásmentes arcokat is fotózni.
Régebben mindig ezt és az ehhez hasonló a nézőpontokat ajánlgattam az uszodás fotóidhoz… és tessék, mikor végre megvannak a jobbnál jobb nézőpontjaid, itt egy újabb probléma. Ez pedig az arcról lecsorgó víz, ami teljesen üvegszerűvé teszi a sportoló arcát. Nekem eszembe sem jutott volna, hogy ezt ilyennek látja a kamera. Ugyanakkor azt nem tudom, (még) hogy mit lehetne ellene tenni. Viszont vettem a fáradtságot és beütöttem a gúgli képkeresőjébe az "pillangóúszás" szót. Átböngésztem a találatokat és a hasonló jellegű képek közül egy csomó nem ilyen. Van persze hasonló vízlecsorgós is köztük. Nézd meg te is. Nem tudom mitől van, hogy egyik ilyen, a másik meg olyan. Azt sem tudom, hogy mi a fotóstrükkje, (ha van egyáltalán) de a képek tanúsága szerint valahogy meg lehet csinálni. Ha ezt a problémát is meg tudnád oldani, még sokkal jobbá lennének a fotóid.
Ez egyébként egy igen jó kép, látszik a versenyző szeme is. Itt talán lehetne több az előtér. (Azért milyen sokat fejlődtél te is, hogy már ilyenekről beszélgetünk és nem alexpóról, meg zajról és életlenségről!!)
További szép fotonokat!
Köszönöm a véleményedet! Igyekeztem... a fénnyel az alaknál szerencsém volt, mint "RICSI"-nek írtam, a háttér már nem volt annyira kedvező. (Felül, a tetőn egy hosszanti sávban jött be a napfény, ami már nem világította be a pálya teljes hosszát, hátul mögöttem is üvegablak volt, de az már kevesebb fényt kapott, és kétoldalt a "szokásos" mesterséges fények. Ezek nem tudtak megbírkózni a Nappal...
Köszönöm a véleményedet! Igazad van. Valahogy nagyon ambivalens voltam ezzel a zaj-kérdéssel kapcsolatban. Az alak csaknem a teljes képmezőt kitöltötte, egy "fénysávban" úszott. Mögötte már árnyék, pontosabban nem olyan erős (direkt?) fény volt. Ha a zajszűrést a háttérre próbáltam állítani, akkor úgy éreztem, hogy az arcon elvész a vízcsorgás, és olyan mértékben ellágyult hogy már nekem sem tetszett, ha pedig az arcra-testre szűrtem a zajt, akkor a háttér valóban zajos lett. Gondolom, erre kellene a szelektív utómunka, de azt nem tudtam (még?) elsajátítani, így a kisebb rosszat választva az arcra koncentráltam.
Szia! Ismét egy nagyon jó sport fotót látunk.Érződik az erő,a küzdeni akarás.Jól elkaptad ezt is.Jók a színek,no és a víz is.
Szerintem az ilyen típusú képek színesben érvényesülnek a legjobban.Gratulálok és üdv.Anikó
Szia Dobó, Ismét egy nagyon jól elkapott pillanat, tetszik ez, amikor két tempó között levegőt vesz a sportoló. A dinamika és a versenyláz remekül érződik. Remek színvilágú és jól szerkesztett fotó. Gratulálok, szép munka! Üdv.Ili
Köszönöm a véleményedet és a dícsérő szavakat. Fekete-fehérben? Azt hiszem, ez elég kontrasztos ahhoz, hogy érdemes legyen megpróbálni. Köszönöm az ötletet is!
Szia!
Mint minden sport fotónál ennél is ismerni kel a sport ágat ,tudni hogy mi után mi következik.Persze egy kívül álló azt mondaná hogy egyik karcsapás jön a másik után ,de azért ez nem ilyen egyszerű.Remek pillanat.Csak ötlet szintjén mondom megpróbálnék egy-két képet ff-ben is.Üdv.