Azért, hogy megtaláljam ezt a kompozíciót kétszer mentem vissza a helyszínre, illetve rengeteget kerestem, hogy honnan, és hogyan kellene megfotózni.
Én vallom azt, hogy a jobb képért sokszor tenni kell, keresni kell a megfelelő beállítást, és az nem mindig jön rögtön.
Kíváncsi lennék, hogy véleményetek szerint, hogy sikerült.
Nagyon szépen köszönöm a hosszas elemzést. Van, abban valami, amit mondasz.
Természetesen, nem csak ez az egy témám van, de szerettem volna egy kicsit más képet készíteni erről, egy picit más kompozícióból, mint szokták. Nekem az albumomnak ez egy jó darabja, nem egy tökéletes darabja, de egy jó darabja.
Persze, lehet, hogy picit később, amikor már még inkább fotós szemmel gondolkodok, akkor kiveszem az albumból... bármi megtörténhet :)
Azt írod: "A Nemzeti Színház gyönyörű, de leginkább este, mert csodaszépen van kivilágítva." Arról, hogy gyönyörű-e, megoszlanak a vélemények, de most nem is ez a lényeg. Fotós szempontból a világítás témája az érdekes. Mint a legtöbb középületnek ennek is az a baja, hogy a laikusnak szépnek tűnik, de fotós szemmel nem igazán jó a díszvilágítás. Az épület egyes részei nagyon erős fénnyel vannak megvilágítva, míg más részei árnyékosak. Emiatt a "fényképezhetőségi" idő tartama az esti órákban nagyon szűk. Ezért "kell" a kékórában fotózni (azon túl, hogy a színek akkor a leglátványosabbak) és ezért kell többször is visszamenni, mert a kisérletezés közben besötétedik és akkor már az ilyen típusú képekhez nem jók a fények. (Lehet találni a neten rengeteg olyan képet az épületről, amit későbbi időpontban lőttek, de mindnek az a baja, hogy nagyon egyenetlen a világítás az épületen. Ez persze más típusú képek esetében nem biztos, hogy hátrány, de az ilyen totál képek esetében probléma. A tetőn lévő, szembe világító két reflektor sem előnyös fotós szempontból.)
Jelen esetben szerintem jól oldottad meg ezt a problémát, még éppen az elfogadható mértékben kiegyensúlyozottak a fények. Szerintem a kompozíció sem vészes, bár egy minden irányból tágabb képet megnéznék. Abból lehetne vágni itt-ott kicsit, ha szükséges. (Bár értem, hogy jelenleg nincs nagyobb látószöged, de ha kicsit hátrább lépsz (kb. 20-30 cm-t), akkor már van. Az is lehet, hogy valahol belóg valami és akkor ennél nagyobb szög nem lesz, de akkor viszont nagyobb látószögű obival sem megoldható a probléma, csak akkor, ha azzal direkt máshogy komponálsz.)
Én azt gondolom, hogy a lehetőségeidhez képest jó lett a kép, a kompozícióban sikerült elkerülni a legismertebb kliséket egy kevésbé ismert nézőponttal. Persze vissza-vissza lehet menni próbálkozni egyéb lehetőségekkel, mert ebből sokat tanulhat az ember, de egyéb szempontból kérdéses, hogy kizárólag a téma miatt érdemes-e. Üdv.
Köszöntelek én is az oldalon. Nagyszerű fotóval indítottál. Megérte visszamenni a helyszínre a kompozícióért. A kékóra hatás nekem nagyon tetszik, precíz élesség. Minden szuper!
Az álló képekből összefűzött panorámát is próbáltam. Függőlegesen meg is kaptam a látószöget, amit szerettem volna, viszont érzésre a kompo nem volt meg 100%-osan, hogy a tükröződést úgy belefoglaljam, hogy a felső résszel szimetrikus legyen. Tehát egyenlő távolságra a fenti résztől, és egyenlőre a lentitől. Szerintem igazad lesz, hogy a medence pereméhez kellett volna a gépvázat rakni, akkor lett volna meg teljesen, amit szerettem volna. Ehhez azonban már majdnem biztos vagyok, hogy csak portré állásos panoráma kép működött volna a jelenlegi obimmal.
Hallottam már erről az obiról sok jót, és bizony láttam is vele csodálatos képeket.
Egyelőre abból próbálom kihozni a maximumot, ami van, illetve első körben mindenképpen egy jó rendszervakura lesz szükségem, meg amin most jár az agyam az egy fix 50 f/1.4 G, mégpedig azért, mert hamarosan gyereket tervezünk a párommal, és arról szeretnék majd képeket lőni, nem is keveset :)
Nagyon hasznos segítség volt, amit írtál, ezutón szeretném neked megköszönni!
Most ha jól értem, akkor alul volt az a medenceperem, ami zavaróan belógott volna? Ha igen, akkor azt hiszem úgy kell beállványozni, hogy a gépváz a medence pereme fölött legyen, akkor megnyílik a kívánt perspektíva. Aztán ha függőben túl kicsi lenne a látószög, akkor el lehet ám forgatni azt a gépvázat portré állásba is… és 2-3 kockás panorámát készíteni:) Nyugodtabb vízfelszínnel pedig simább a tükör. Ha szereted az ilyen jellegű képeket, akkor érdemes elgondolkoznod a Tokina 11-16mm f/2.8 üvegén. Etalon darab az APS-C szenzoros nagylátók közt:)
Ja, és ez az oldal sokkal jobb, mint az a másik:) Itt segítőkész baráti a társaság. Nem mondom, hogy sosincs kardozás, de ritka, mint a fehér holló. Nálunk inkább az a gond, hogy túl sok a dicséretet, amit tudnod kell a majd helyén kezelni és nem „elszállni” tőle:)
Kicsit furcsán érzem magam. Meg kell vallanom, hogy egy másik ehhez hasonló oldalon is fenn vagyok, de teljesen más hangulat uralkodik itt már ebből a két hozzászólásból is ezt érzem. Ami nagyon pozítív.
Köszönöm szépen.
Egy jó fotós, szerintem sokszor, az esetek nagyobb százalékában ott helyben megoldja a dolgot.
De én nem vagyok az, még kezdő, próbálkozó, tanulásra viszont annál éhesebb.
A meglátás jó a kompozícióval kapcsolatban, bár nem működött volna. A vízes medence oldalfala már látszódott volna. Engem egyébként sokkal jobban zavar, hogy a tükröződés be lett dobozolva, és arra nem találtam megoldást. DX formátúmú gépemmel 18 mm-ren (magyarul 27 mm-en) ez volt a legnagyobb látószög függőlegesen, viszont nem is keleltt volna több, mert a medence széle már látszódott volna a képen.
Inkább az, hogy hogy kellett volna, lentebb, fentebb, esetleg közelebb tennem a gépet, hogy a tükröződés picit kisebb legyen, ezáltal ne a medence legszéléig mutassa. Ezt még nem találtam meg olyan jól, pedig sokat próbálgattam a megfelelő kompozaciót. A kidőlt oszlopot mindenképpen ilyen perspektívába szerettem volna belekomponálni, mert ha kicsit jobbról fotózom, már olyan összenyomott valami hatást kelt, és nincs meg ez a dőlt jellege. Pedig jobbról viszont már simán működött volna a tükröződés.
Minden ilyen tanácsot, aki esetleg ismeri a helyszínt, szívesen veszek.
Neked is köszönöm az értékelést, és a tanácsaidat is. Való igaz, hogy a bal oldala is kicsit lehetne tágasabb, míg a jobb pedig szűkebb, de a tükröződés az igazi vérző része, szerintem.
Üdvözöllek az oldalon, érezd magad jól köztünk!
Nem véletlen, nagyon szép a kék órás színek harmóniája a mesterséges fényekkel. Jó választás volt. Nagyon tetszik a tükröződős, szimmetrikus szerkesztés és a „bedőlt” oszlopok is látványosak. Azon gondolkodom, hogy a fényképezőt egy leheletnyit balra mozdítva, megszűnne a kompozíció bal oldali szűkössége és jobb oldali tágassága, legalábbis most egy parányit ilyennek érzem. Jó minőségű, technikailag korrekt munka.
Amúgy teljesen igaz, amit írtál, csak ahhoz időmilliomosnak kell lenni, hogy annyiszor visszatérhessen az ember fia. Sajnos nekem a legtöbbször nem jut rá, így sokszor akkor és ott kell megoldanom (ahogy tudom) az adott körülmények közt.
További szép fotonokat!
A legszebb esti fotók kék órások szerintem. A Nemzeti Színház gyönyörű, de leginkább este, mert csodaszépen van kivilágítva. Illetve a színház épülete előtti hajótest alakú medencében tükröződik vissza maga az épület, ami leginkább este ad igazi kontrasztot. Sajnos nem volt szerencsém az időjárással, mert fújt a szél, ezért lett elmosott a tükröződés is.
Így csak, hogy a véleményedre is reagáljak, vissza fogok menni 3x is, de nem kizárt, hogy 4x is, ehhez az épülethez. :)
Egészen addig, amíg azt a teljesen 100%-os tökéletes képet meg nem lövöm, amire én vágyok! :)
Javaslom, hogy amint módod van rá látogasd meg. Egyszerűen meseszép, nagyon érdekes témájú képeket lehet lőni, nem csak városképeket, de portrékat, humoros képeket, sziluett naplementében, sok lehetőség van...
Egy kezdő fotósnak igazi paradicsom.
Ha jól látom pontszámot is kaptam? Talán 5 pontot? Ha igen, akkor nagyon szépen köszönöm!
Sajnos még nem ismerem ezt a weboldalt, így egy kicsit elveszett vagyok.
Inkognitó alatt mit értesz?
Milyen adatom nem publikus?
Tényleg nem teljesen értem még az oldal működését, ahogy gyorsan rájöttél új vagyok itt. Fél napos konkrétan....
Üdv a fedélzeten.
Sok képet láttam már a Nemzetiről de sajnos még személyesen nem jutotottam el oda.
Érdekes, h szinte mindig a kékórában fotózzák :)
Amit leírtál az teljes mértékben állja a helyét.
Van egy képem amit amikor megláttam lefotóztam de csak azért, h lássam gépen de nem volt megfelelő az időpont. Másnap kora reggel visszamentem. Majd még vagy tízszer mire sikerült úgy elkapni ahogy már jónak láttam. Kb 1 hónapig jártam ki :)
Az inkognitó szándékos vagy szándékos? :)