Megfogadtam "Bringás" tanácsát és karácsonyra kaptam magamtól egy Nikon SB-910 vakut. Barátkozunk. Úgy tűniok, hogy a fényereje a 70-300-as objektívet is engedné, de az expozíciós időben az 1/200 a legrövidebb, és állvány nélkül ezzel kaland a fényképezés... bár taán olyat is fogok mutatni. Ez most az összeszokás jegyében készült.
(Lányomnak köszönöm a segítséget az éles, zajos, stb. kérdések eldöntésében, ilyen értelemben koprodukció).
sam2013
Köszönöm, annyi eszem eddig soha nem volt, hogy alultról tartsam (megtámasszam) az objektívet, és a többiben is iagazad van (nálam külön előny lehet - megfelelő légzéstechnika esetén -, hogy a könyökömet nemcsak oldalt, hanem alul is tudom a pocakomon stabilizálni...)
Jobb kézzel fogd a gépet, bal kézzel alulról az objektívet támaszd alá. Ez egy stabil tartás. Az állvánnyal nem ér föl, de sokat segít. Ezen kívül mindkét felkarodat (könyöködet) szorítsd a felsőtestedhez. Lényeg, hogy a könyökeid ne lógjanak a levegőben.
Szóval... olyan nehéz lett a gép, hogy a 70-300-as objektívvel (amire a víz ellen a napellenzőt is ráraktam) és a vakuval, délután, egy-egy sorozatfelvételkor láttam, hogy (természetesen sok eszemmel állvány vagy monopod nélkül) nem tudtam "kitartani" végig az objektívet, és az első képen még a képmezőn kívül levő kötél az utolsó képen már a kép alsó harmadában megjelent. (Csak hülyén fogalmaztam...)
Nagyon restellem magam, hogy a nagyon hasznos és részletes leírásra és tanácsokra csak most válaszolok. Mentségemül talán csak az szolgálhat, hogy nem voltam itthon, és nem volt alkalmas mobil eszközöm. A hivatalos postám (klinikai vizsgálatokban visszajelzések, OEP sürgős véleménykérések) kölcsönkértem egy táblagépet, de a tulajdonos olyan csúnyán nézett rám (különösen, amikor látta, hogy annak a klaviatúráján hogyan kezelem a máshol levő betűket, és mennyire nem érzem a "koppintás" erősségét), hogy a Fotósok Világát megnézni nem volt már pofám...
Köszönöm a véleményedet, többet tanultam belőle, mint a műszaki leírás többszöri elolvasásából (aminek nem egy részét csak homályosan értettem, hogy jó sokat foglalkoznak benne olyasmivel, hogy két vakuval, vakuval és reflektorral, leválasztott vakuval mit csináljak).
Teljesen igazad van, nem gondoltam a vakuvillanás idejére, pedig akkor nem kell az 1/200-ot "felpiszkálni", és tényleg rettenetes ereje lehet a vakunak, mert diffúzorral, indirekt vakuzással, egészen a plafonra irányított fénnyel, olyan 25 méterről még vörös szemet képes kihozni. Nyugodtan felraktam a 70-300-as objektívet, a kép optikailag és fény szempontjából jó volt, ennek ellenére sokat rontottam, mert mindig elfeledkeztem arról, hogy kisebb területet látok be, és félig kiúsztak, vagy ha "eléjük fogtam", volt, hogy csak félig úsztak be - de ezt nekem kell megtanulnom - és a saját káromon az is, hogy a teleobjektív és a vaku együttese már igényli a monopodot legalább, mert volt olyan, hogy sorozat közben láthatóan "lekonyult". (Félreértések elkerülése végett az objektívről beszélek...).
Még egyszer köszönöm a tanácsokat és az okosítást, kicsit szégyellem ugyan, hogy a tényleges villanás és a gép szinkronizálása közti különbség (pedig már általános iskola hatodik osztályában elmagyarázta boldogult emlékezetű Darvas Tibor Tanár Úr a fotószakkörön) ennyire kiment a fejemből... Most viszont megjegyeztem.
A D5100 vakuszinkron ideje 1/200. Ez azt jelenti, hogy nem állíthatsz be ennél gyorsabb záridőket, ha vakuzol. Ott kezdődik, hogy a fényképezőgép nem is engedi, vakuzáskor nem elérhetők a gyorsabb záridők opciói. Ez egy kőbe vésett szabály minden fényképezőgépnél.
Azonban ez a szabály megkerülhető, illetve kijátszható. Két fontos dolgot érdemes tudni ezzel kapcsolatban.
1. Engedélyezd az ún. gyors vakuszinkront. FP-Sync (Flat Peak Sync) vagy HSS (High Speed Synchronization) néven fogod megtalálni a fényképezőgép menüjében, vagy a vakuéban. Ha ezt megtetted, akkor már bármilyen záridő elérhető vakuzáskor, akár 1/8000 is. Természetesen a szabály kijátszásának ára van:
Gyors vakuszinkron esetén, drámai módon lecsökken a vaku kulcszáma. Pontos adatokat a vaku használati utasítása tartalmaz. A gyors vakuszinkron esetén a vaku hosszú, egybefolyó villanássorozat kibocsátásával dolgozik, kvázi folyamatos fényként viselkedik, és így lehetővé teszi a tetszőlegesen rövid záridők alkalmazását. Ilyenkor a vaku stroboszkópszerűen működik, így biztosítva, hogy a zár lefutása alatt folyamatosan érje fény az érzékelőt. Ezért csökken a kulcsszáma.
Azonban nem lesz ezzel semmi gondod. Az SB 910 a jelenlegi létező legprofibb rendszervaku. Akkora ereje van, mint egy fotonágyúnak, bőven van miből hát leadnia. Annyi kell tenned, hogy leveszed a vakuról a fénylágyító diffúzort és a vakufej zoomját beállítod a maximális 200mm-re. Ezzel egy „pusztító erejű” erősen koncentrált fénypászmát kapsz, ami ami a gyors vaku szinkron miatt annyit veszít az erejéből, hogy pont jó lesz:)
2. Még a gyors vakuszinkront sem kell engedélyezned, ha tudod a következőket. A vaku villanási ideje 1/500 mp. körüli, ami még sokkal rövidebb lehet, ha nem sül ki teljesen. Ezért, ha az expozíciós fény nagy részét, vagy szinte egészét a vaku adja, akkor nem fogjuk berázni a fényképeinket még a hosszú záridőkkel sem. 1/40-es záridővel akár egy teleobjektívet is kitarthatunk kézben. A képet ilyen körülmények között (pl. sötét műteremben) nem a záridő, hanem a felvillanás exponálja! A felvillanás pedig nagyon rövid. Minél kisebb a környezeti- és minél nagyobb a vakufény aránya egy expozícióban, annál hosszabb záridőket lehet kézből kitartani.
Ha viszont az alkalmazott zársebesség elég hosszú ahhoz, hogy a vakun kívüli fény is számottevő részét adja az expozíciónak, akkor kevert világítás alakul ki. Ennek többféle következménye is lehet. Arra is gondolni kell, hogy bár a vakuvilágításnál nem fenyeget a berázás veszélye, a vakun kívüli fényösszetevő expozícióját már be lehet rázni. Ez adott esetben nagyon látványos effekteket hozhat létre a képen.
A fentiekre kitűnő bizonyíték a fotód. Csak 1/200 záridő, téma gyorsan mozgott, mégis pengeéles minden!! Akkor meg minek ennél gyorsabb zár? A kézfejen látszik egyedül bemozdulás, de az még jót is tesz a képnek, mert dinamikát ad. Próbáld ki a gyors vakuszinkront is. Vigyázat, nagyon hamar lezabálja az elemeket, pótelemről gondoskodni kell. Nagyon nagy fejlődés ez a feltöltés, igazi mérföldkőnek tartom az uszodai munkásságodban. Élessége és a technikai megvalósítása nagyon korrekt. A színek valósághűek, az expozíció jó, a zaj csak nagyítóval látszik:)
Hajrá Dodó!
További szép fotonokat!
Köszönöm a véleményedet! Nem akartam mesterségesen egyenesíteni azt, ami nem az (mivel egy kicsit meredekebb szögből fotóztam) és örömmel láttam, hogy a látásmód így természetesebb. Nagyon gyors expozícióval és vakuval a víz néha nagyon furcsa, kemény, szinte "fémes" anyagnak tűnik, ami éppen az ellenkezője a természetfotók lágyra exponált vízfelületeinek. Ami még megoldásra vár, az a szín: bejövő napfény, eredményjelző tábla pirosa, tetőre szerelt, de nem egyenletes fényt adó reflektorok és a vaku, na meg mindezeknek egy kis visszaverődése is - a színek "összege" szinte méterről méterre változik. Ezen a képen is próbáltam at automatikus fehéregyensúlyt, de nem volt természetes, és a kép fényességének a fokozása is furcsa lett. Szóval, maradt így, s valóban "küzdi magát előre" a vízben az úszó...
Köszönöm a véleményedet! Igazad van, az 1/300-ad idővel, majd megpróbálkozom valami olyasmivel, hogy manuálisan beállítom az expozíciós időt, és automatikusra teszem a vakuvillanás erősségét (remélem, nem fekete csík lesz a eredmény a képen...). Mivel az átlót nagyon szeretem én is, nem egyenesítettem ki a kötelet, ami amúgy sem lett volna "igaz" mivel nem merőlegesen, hanem kicsit hátulról exponáltam...
A szerkesztés az, ami számomra igen érdekes. A bal alsó és a jobb felső harmadoló közé tesz átlót az úszó teste, ráadásul a víz nem vízszintes, a vízszintesnek várt kék-sárga vonal átmenetét épp eltakarja a felvert víz, a vonal emelkedését a hullám erősíti, és így valóban akadály leküzdésének tűnik a továbbjutás. Vagyis a szerkesztés erősíti azt az érzést, hogy itt küzdelemről, teljesítményről van szó, ami egy sima vízszintes egyenes fotón nem lenne ilyen hangsúlyos. Csak hab a tortán az előtérben a kis hullámkarikák játéka.
Szia Dodó!
Ez egy remek fotó! Az arc szépen fókuszban ,az életlen kéz a mozgást tükrözi. A fröccsenő víz is rendesen meg lett állítva,de még elbírt volna akár 1/300 at is. A vakun tudsz még állítani azt hiszem 250 ig engedi. Most nézem,hogy az uszó még átlóban is van , lehet ezért kapott meg annyira? Tetszik !