igen, van két verzió belőle, az egyik a photoshophoz, másik a lightroomhoz. De igazából szerintem az egész google nik collection-t használd, ne csak az output sharpenert.
Szia, a zajszűrő plugin OK, de a sharpener-ből van PS és LR verzió is? Nem tudtam a host application-t hozzáadni (nem volt otta + jel amivel betallózom) és az telepített mappa nevében ott van: for Lightromm. üdv, Tamás
Én a safe for web-et használom, magyar PS-ban talán úgy hívják, hogy "mentés webre". Itt látható, hogy a végleges kép mekkora lesz kilobájtban. Úgy szoktam csinálni, általában, hogy ha egy képet kell élesíteni, akkor a méretet ~430K-ra állítom, így élesítéssel együtt olyan ~480 - ~520 KB-ra szokott kijönni. Na, most ha 520 KB-ra jön ki, akkor még egy picit vagy a tömörítésen veszek le, vagy a méretén... színtén képtől függ. Néha játszogatni kell a dologgal, de én így kapom a számomra megfelelő végeredményt.
Szia, köszönöm a részletes leírást, a két plugin-t amit használsz hozzá mindenképpen kipróbálom. Alappól én is RAW-képeket készítek (kivétel ha elfelejtem visszaállítani :)) és előzetesen szintén CR-ban állítom be. Élesteni is szoktam itt valamennyit, de a világosság zaj csúszkát még nem használtam :) Az utólagos élesítést PS-ben az Unsharp mask-nál lévő leírás alapján csinálom ez alapján: http://tiszafoto.blogspot.hu/2010/01/elesitesi-modszerek-photoshoppal. html. (felvettem hozzá egy műveletsort)
Eddig mindig átméretezés előtt élesítettem, a kérdésem, hogy PS-ben Kép>Képmérettel lövöd-e be a végleges méretet? Eddig a mentés webre funkcióval szoktam, de a te módszereddel nem fordul elő, hogy jóval kisebb lesz 500kb-nála kész kép? Vagy ilyenkor újra méretezed? Legtöbbször Scott Kelby könyvekben található leírásokat szoktam használni a képfeldolgozásokhoz, de ezeket sem lehet minden fotóra "ráhúzni"..üdv, Tamás
Ezt már mások is mondták... megtisztelsz vele, pedig hidd el, közel sem vagyok olyan jó utómunkában, mint pl kvazar... Messze jobb tőlem, én meg tőle tanulnék szívesen. :)
Amúgy annyit elmondanék, hogy velem, biztosan jobban járnál, mint egy sima PS tanfolyammal, ugyanis, ott szerintem túlságosan körültekintően taníthatják, úgy mint egy iskolában... és nem a lényeget, amit neked kell tudni, amire neked kell használni. :)
Nos zajszűrés..
Feltételezem, hogy photoshop van a gépen, tudom, hogy sok embernek már ez is gondot okoz, de én azon a véleményen vagyok, hogy a photoshop egy fotós elengedhetetlen kelléke.
Persze, vannak más képszerkesztő eszközök, de mivel a legtöbb fotós is ebben dolgozik, így tanácsot adni is könnyebb, ha egy másik fotós is ezt használja..
Szóval ez alapján írom a kommentemet.
Mint mindenre, erre is rá lehet húzni azt, hogy hogyan kell zajt szűrni, erre nincs biztos recept. Kép válogatja, valahol nem is kell, mert olyan a kép témája, hogy a zaj még ad is hozzá. Szerintem pl nagyon jól mutat a zaj egy olyan képen, ami egy romos, kisérteties helyen készült, sötétben a fényekkel játszva. A zaj még ad is hozzá a hangulathoz.
Illetve válogatja az is, hogy milyen a kép élessége, milyen a téma jellege. Pl egy makrónál az esetek 90%-ban nem lehet a kép egészére zajtszűrni, mert a zajszűrés élességvesztéssel jár, így ha a témát is megszűrjük egy makrónál, ahol minden egyes pixel számít, ez különösen igaz, hogy sok esetben maskolva, szelektíven kell zajtszűrni.
Elmondom, hogy én hogy szoktam zajtszűrni.. Ami, megint nem egy biztos recept, millió egy módszer van, nekem ez vált be, ezért írom így.
Ugye én RAW-ban fotózok. (csak RAW-ban!). Miután belőttem az alap dolgokat, mindig az élesítés következik. Képtől, objektívől, és témától is függ, hogy mikor mennyit élesítek, vagy élesítek -e egyáltalán. A legutóbbi képemet, amin a feleségem szerepel, pl egyáltalán nem kellett élesíteni. Maga az objektív rajzolata elég éles, és az emberi arc, és hajszálaknak nekem sok esetben csak ront a helyzeten, ha élesítünk még erre rá. Tehát, ott pl nekem nem történt élesítés. Ugye az élesítés sok esetben zajjal jár.
Most nézzük azt az esetet, amikor szükséges az élesítés, és viszonylag magasabb ISO-n is lőttem. A camera raw-ban előélesítem a képet. Az előélesítés azt jelenti, hogy 100%-os nézeten, megpróbálom a legtökéletesebb élességet kihozni. Majd ezt egy picit visszahúzom. Mivel az élesítés még termelt egy kis zajt, ezért a Camera RAW-ban a luminance résznél próbálok annyi zajt megszűrni, amennyit csak tudok, úgy hogy az élesség ne vesszen el. Ez egy örök macera, hogy megtalálni az optimális megoldást, hogy élesség is legyen, és zajszűrve is legyen. Itt ugyebár a zajszűrés az egész képre megy, tehát fontos, hogy annyit szűrök zajt, hogy az élesség még jó legyen, nem kell tökéletesnek lennie, azt majd a leméretezést követően fogom jól belőni.
Miután megvan a kvázi optimális zajszűrt, és élesített kép, megnyitom photoshopban.
Ezek után jön az, hogy ha kell, akkor szelektíven szűröm a zajt. Ez azt jelenti, hogy rögtön az alap réteg duplikálásával kezdek.
Nekem az erre bevált módszer, és a leggyorsabb módszer, az Imagenomic -> Noiseware plugin. Ez beépül a photoshopba, de nem az alap photoshop része, hanem külön kell szert tenni rá.
(Egyébként van számos módszer az alap photoshopon belül is, hogy zajt tudj szűrni, neten rákeresve erre, rengeteg leírást lehet találni, én csak azért használom a fentit, mert ez a leggyorsabb, és nekem ez vált be a legjobban).
Na és akkor most jön a lényeg. Ugye van már egy leduplikált rétegünk. Erre szűrök zajt. Ugye a noiseware is az egész képre szűri a zajt. Megnézem, hogy milyen az élesség a főtémán. Ha jó maradt, akkor tök jó, kész is a képünk. Ha viszont relatíve sokat vesztettünk, akkor már gondolkodnunk kell. Ilyenkor jön az, hogy elkezdtem a témát körbemaszkolni, és csak a nagyon problémás részeket, viszonylag homogén felületeket meghagyni.
Általában a főtémán, kevésbé látszódik a zaj, inkább a homogén felületeken szokott ez előjönni, ezért is szoktuk ezt így csinálni, illetve természetesen, hogy a főtémánk élessége megmaradjon.
Az imagenomic - noiseware pluginjébe számos beállítást találsz. Pl az is tud szűrés után élesíteni a képen. Ezekkel is érdemes eljátszani, természetesen erre sincs tuti recept, mindig szemre kell ezeket beállítani.
Na... akkor most már van egy nagy méretű, remélhetőleg egy jól zajszűrt képünk. Ezt szoktam én elmenteni, kvázi mint végleges verziója a képnek.
Aztán, mikor feltöltöm egy fotós oldalra, ezt szoktam lekicsinyíteni, mondjuk 1000px szélességre.
És most jön az, hogy miért csak előélesítettünk, és nem rögtön már a nagy méretű képnél tökéletesre állítottuk az élességet?
Na, megint csak saját tapasztalat, hogy ha tökéletesre élesítesz egy képet nagy méretben, akkor lekicsinyítés után a kép erősen túl lesz élesítve. (és ráadásul photoshoppal kicsinyítenünk le, aminek azért nagyon jó átméretező algoritmusa van!!) Főleg, egy épületfotónál jön ez elő. Ott nagyon gyorsan túl lehet élesíteni a dolgokat.
Tehát.. lekicsinyítettem a képet. És akkor jön a végén az utóélesítés. Az adott méretre tökéletesre szabom a kép élességét. Amire én a google nik collection output sharpener pluginjét használom. (ez szintén egy külső plugin) Szerintem messze jobb, mint bármelyik beépített photoshopos módszer, de természetesen azok is használhatóak... neten rengeteg leírást lehet ezekről is találni. Sok élesítési módszer van...
Hogy mikor érdemes zajt szűrni? Erre sincs tuti recept, illetve ez beállítottságtól is függ. Én találkoztam, már olyan fotóssal, aki egyáltalán nem szűr zajt, mert őt nem zavarja, sőt szereti... :)
Én láttam, hogy ezen a képen,főleg a homogénebb felületeken ott van a zaj. Viszonylag kis mértékben. Ezt eltávolítani nekem már kb 2 perc, ha maskkolnom kell a témát, akkor kb 5, bonyolultság esetén esetleg 10 perc.
Én úgy gondolom, megér ennyi szöszmötölést, így ezért is javasoltam.
Meg is csináltam ennél a képnél. Kb 1,5 percet szöszmötöltem vele. Itt én a téma körül maskolását választottam, még véletlenül sem akartam a téma élességéből veszteni :)
Azért a körül maskolást nem úgy értem, hogy tök precízen megyek végig rajta, egy sima ecseteléssel átrajzolom csak úgy nagyjából.... Annyira ügyelek a precízségre, hogy ne fussak abba bele, hogy pont a homogén nagyon észrevehető területet is bevonjam a maskba.
Na, íme a végeredmény.
Remélem tudtam segíteni, és a fejedben lévő foltokat, kicsit kitisztítani. :)
Szia Gergő!
Igazad van, a bokeh és a világos folttal még elboldogultam volna, de a zajszűrés nekem még egy kicsit olyan "misztikus" dolog: mikor kell, hogyan érdemes (mekkora ISO érték után kell mindenképpen, milyen beállításokkal, nyers vagy kész képen, maszkolni lehet-e amit nem akarok szűrni stb). Szóval nem csak a képen vannak fehér foltok...üdv, Tamás
Gyönyörű a mélysége a fotónak, a megválasztott fókuszpont is jó szerintem, a fekete-fehér kidolgozás is remekül illik ide, összességében nekem nagyon tetszik ez a kép.
Két dolog zavar egy picit engem.
1. A jobb felsőben található bokeh pöttyök, és a bal alsóban található világos folt. Egy picit viszi a tekintetet.
2. Egy pici zajszűrést még elbírna a kép. Nem vagyok feltétlen zaj ellenes, de amikor csak picit van jelen, és lehet utómunkával segíteni rajta, akkor szoktam javasolni.
Sziasztok, köszönöm, hogy időt szántatok rá és véleményeztétek.
Bringás: próbáltam az oldalról látszó verzióval, csak a kottatartó és a hegedű tartásából adodó testhelyzet miatt nem "fértem hozzá" (plusz a lányom alacsonyabb jóval nálam, így nagyon kitekert helyzetben tudtam volna fotózni). Gondokodtam azon is , hogy megállítom és nem mozgás közben fotózok, de az nekem már egy kicsit "mű" lett volna és oda a hangulat...
Lajmo: A kézen vettem vissza javítóecsettel CR-ben expozíciót és csúcsfényeket, de ezek szerint még jobban kellett volna.
üdv, Tamás
Szia !
Mondd meg a lányodnak, hogy nehogy abba hagyja a hegesülést ! Lelje benne örömét felnőttként is !
Tetszik a beállítása a képnek, a többit Bringás leírta.
Boldog karácsonyt kívánok Nektek !
Üdv" István
Szia!
Remek részletet ragadtál ki,és jól is helyezted el a képen. A mélységélesség nekem is tetszik. Nálam egy negatívum van,mégpedig a kéz. Ott lehetett volna visszavenni a fényerőből.
Minden jót!
üdv:ljm
Nehéz feladatot választottál, magam is próbálkoztam már vele. Pontos a fókusza, és tetszik a kis mélységélessége is. Nekem bejön ez a ff kidolgozás is. A lényegre törő, szűk kompozíció jól működik. Elgondolkoznék egy olyan nézőponton is, ahol mindez oldalról látszik, hogy megmutatkozzék a hangszer végén lévő „csiga” is. Az amúgy is életlen részeken adhattál volna rá egy kis szűrést. Hangulatos fotó, tetszik.
További szép fotonokat!